F-klassens veckobrev v: 43

Nästa vecka är det dags för terminens första lov. Tiden har rusat i väg lite väl fort, men vi har ändå hunnit med att lära oss mycket nytt.

Veckans bokstav har varit Ee och vi har gjort E utav eklöv. Veckans grej var ekoxen och vi fick lära oss mycket som vi inte visste, bl.a. att den är larv i 5 år innan den utvecklas som insekt och att hanen är 8 cm lång. Veckan efter lovet jobbar vi med bokstaven Nn och då är ledtråden: färgglad flygare.

I tisdags när vi hade bokstavssaksläxan så hade flera elever  tagit med sig lite kluriga saker, t.ex. elvisp, eltandborste, Ella och Emil. Veckan efter lovet är det bokstaven N. Kom ihåg bokstavssak till tisdagen.

I går hade vi fått brev från spöket igen. Spöket skrev att hen ville heta Spökis och att hen ibland tappar första ljudet i sitt namn och då blir det Pökis. Spökis hade skrivit och målat sin första bokstav och ville att vi också skulle göra det. Först så tränade vi på vad våra namn blir när vi tappar första ljudet och sedan målade vi första bokstaven. Flera utav eleverna tyckte att det var konstig att Spökis visste att vi tränade på första ljudet just nu. Vi höll med om att detta är mycket märkligt….

Under veckan har vi uppmärksammat FN-dagen genom att prata om fred och barnkonvention. Vi har läst delar ur boken ”Alla barn rätt” och utifrån den tillsammans pratat om vad ett barn har rätt till. Barnen har många kloka tankar och vi funderar på skillnaden mellan Sverige och andra länder.

Två och två ritade eleverna sen en fredsduva och valde ut vad de tycker är det viktigaste ett barn behöver. Vi passade också på att sätta upp vår jord som vi skapat tillsammans. Titta gärna på vår dörr när ni har möjlighet.

Hoppas att ni alla får ett trevligt höstlov så ses vi igen måndagen den 5 november.

// Tesan & Betty