F-klassens veckobrev: 42

Äntligen kläcktes ägget! I måndags när vi kom in efter middagsrasten så var det Emils tur att vända på ägget och då hade det kläckts. Vi anade att något var på gång för vi hade sett sprickor i skalet. Nu blev det många frågor och undringar. Vem är spöket? Vad heter den? Är det en flicka eller pojke? Och hur skulle vi få reda på alla våra frågor? Vi bestämde oss för att skriva ett brev till spöket. Vi la brevet vid ägget och på tisdagsmorgonen var det borta. På torsdagmorgon låg det ett svart brev bredvid spöket. Spännande!! Vi öppnade och Alice läste högt för alla. I brevet stod det att spöken varken är flickor eller pojkar. Spöket hade inte heller något namn men ville gärna ha hjälp med att hitta ett namn. Vi skrev ett brev tillbaka med alla våra namnförslag och nu hoppas vi snart på att får svar igen.

Veckans bokstav har varit Ll och vi har gjort fina lejon utav papperstallrikar som vi har målat med vattenfärg. Veckans grej var en plats som flera utav eleverna hade varit på, så att klura ut Liseberg var inte så svårt. Nästa veckas bokstav är Ee och ledtråden är trädens tjur. Kom ihåg bokstavssak på E till tisdag.

I går var vi i skogen igen och letade efter löv i fina höstfärger. Eleverna delades in i par och fick sedan leta efter löv som hade precis samma färg som färgkartan de hade fått med sig. De fick även leta efter löv från björk, ek, lönn och rönn. Det är inte så lätt att både samarbeta med en kompis och leta efter löv i en speciell form och nyans. Vi hann även med att leka en liten stund på lekplatsen innan vi gick hem.

På fredag morgon fick vi besök av Ellen från sagomuséet i Ljungby och hon berättade sagor och sägner från Småland för oss. Vi fick höra om jättarna som bott i Småland och nu flyttat till norska bergen, Lindormen som kan bli 7 meter lång och tre prinsar som gav magiska presenter till en prinsessa. Ellen lärde oss hur man skyddar sig från Gloso. Till sist berättade hon om en mycket speciell potta, som ställde till det en hel del för kungen.

Barnen hade flera funderingar om det som berättades var sant eller inte. Ellen förklarar ”jag berättar som om det vore sant, för människorna för 100-200 år sen trodde på det”. Be gärna ert barn att berätta sagorna för er, tips: ta hjälp av bilderna i bloggen. Om man inte minns riktigt så går det bra att hitta på själv, hälsar Ellen.

Trevlig helg!!

// Betty och Tesan