1:ans veckobrev v.42

Ellen från Sagomuseet i Ljungby kom till skolan idag och berättade sägner och sagor för oss. Hon berättade bland annat om jättarna i Småland, hur man gör när man ska skydda sig mot ett ”gloso” och om lindormen. Alla eleverna var mycket duktiga på att lyssna på när Ellen berättade.

På musiken har eleverna fått lära sig om olika instrument med tangenter. De har fått titta på bilder av instrumentet och även tittat på film där en person spelar instrumentet.

Denna vecka har vi arbetat mycket med talfamiljer och hur man med hjälp av dem kan räkna ut mycket svåra uppgifter.

Nästa vecka är jag ledig även på tisdagen och då kommer bland annat Lena att ha klassen.

På måndag kommer bibliotekarien Lisa att ha bokprat för att inspirera eleverna till att låna nya böcker. Kom ihåg att ha med er gamla låneböcker som ni vill lämna tillbaka så att ni har möjlighet att låna nya inför höstlovet, som vi även kallar för läslov.

Ha en fin helg!