Veckobrev klass 2-3, v 40

På musiken har vi jobbat vidare med klappramsor. Den här veckan fick eleverna skapa ett eget klappmönster till en given ramsa.

I torsdags var det dags för att redovisa första läsläxan. De allra flesta hade förberett sitt svar på frågan hemma vilket gjorde att de blev bra samtal och diskussioner i skolan. Några hade missförstått hur långt de skulle läsa varje vecka så hjälp dem gärna genom att visa på lappen till vilken sida de ska läsa.

Under de senaste veckornas mattelektioner har åk 2  arbetat med tvåsiffriga tal och det gäller att ha stenkoll på vad som är tiotal eller ental när man ska addera eller subtrahera ( se matteläxan). Åk 3 har tränat subtraktion med tresiffriga tal och vi har precis börjat med uppställning. Nästa vecka börjar vi med ” växling”, när entalen inte räcker till.

Vi har börjat med ett tema inom bild och teknik. Vi testar att göra olika sorters mekanik genom att göra popupp-kort. Så småningom ska de få göra en popupp-bok med hjälp av olika tekniker.

I måndags hade vi läsårets första elevråd. Eleverna uttryckte en önskan om att bestämma regler för till exempel fotboll och King-spel. Några elever från varje klass har träffats för att komma överens om vad som ska gälla.

Arbetet med ”Vårt samhälle” med åk 3 fortsätter. I onsdags gjorde de reklamskyltar för sin film som de gjorde förra veckan. Nästa fredag kommer de att ha filmpremiär  för resten av skolan. De började också rita sina kartor till de samhällen som de planerat.

På onsdag är det dags för vaccination för åk 2 i Diö. Efter vaccinationen går de direkt till gymnastiken där Johan och Tesan är.

Måndag; Bibliotek

”Första alla mot alla”

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Idrott åk 2-3

Vaccination åk 2 i Diö

Torsdag; Matteläxa 3 åk 2

Matteläxa 4 åk 3

Läsläxa; läsa och förbereda svar

Fredag;

Det här inlägget postades i 2-3:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.