F-klassens veckobrev v: 40

I går hände det något märkligt. Lena på förskolan kom in till oss med ett paket som hade kommit med posten. På paketet stod det: Till F-klassen Liatorps skola. Vi öppnade det och där i låg det ett vitt ägg med grönt glitter på och ett brev. I brevet stod det: Ta hand om mitt ägg, håll ägget varmt och vänd ägget försiktigt två gånger om dagen.  Nu blev det många frågor: Vem har skickat ägget till oss? När ska det kläckas? Vad finns i ägget? Vad är det för ett ägg? Och vad ska vi göra nu? Vi fick börja med att göra lite regler om hur ägget skulle skötas och även en lista på vilka som skulle vända på ägget. Vi la det i en korg vid elementet med filten om eftersom det skulle hållas varmt. Nu är det bara att vänta och se vad som händer.

På fredagen fortsatte vi att fundera kring ägget. Flera barn berättar om sina egna erfarenheter kring ägg. En del pratar om höns- och fågelägg, andra berättar om olika leksaksägg. Nu fick också alla måla vad de tror finns i vårt ägg. Vi jobbade med oljekritor och vattenfärg. Kanske är det en bok, ett hjärta, en dinosaurie eller en fågel?

Veckans bokstav har varit S och vi har gjort s utav solrosfrö, som bokstavspyssel har vi gjort läskiga spöken som skrämmer alla som går förbi vårt klassrum. Surikat var veckans grej och nästa veckas ledtråd är Sol+vattendroppar. Nästa veckas bokstav är Rr. Kom ihåg bokstavssaksläxan till tisdag.

På veckans mattepass har vi fortsatt med hemliga halsbandet och det kommer vi försöka göra färdigt nästa vecka.

Vi har också börjat prata om flugsvampar, att de växer i skogen, är röda med vita prickar och giftiga. På onsdagen fick barnen rita hur de tror en flugsvamp ser ut och på torsdag eftermiddag gick vi till elljusspåret för att leta flugsvampar. Vi hittade många olika sorters svampar och några flugsvampar. Vi kommer rita flugsvampar igen med stöd av bilderna vi tog i skogen och prata om svampens olika delar. Den härliga eftermiddagen avslutades med lek på lekplatsen.

Trevlig helg!!

Tesan & Betty

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.