Veckobrev åk 2-3, v 35

Nu har vi gått två veckor i skolan och börjar komma in i lite rutiner!

Vi har fortsatt arbeta med kristendom och skapelseberättelsen. De har fått lyssna på berättelsen och sedan har de fått återberätta den utifrån bilder. Många tyckte att det var ett bra sätt att använda bilder för att komma ihåg. Vi fortsatte att arbeta med att komma ihåg med hjälp av bilder med hjälp av strategin ”Rita och kom ihåg”. Jag läste berättelsen om Noas ark högt och stannade upp några gånger i berättelsen. Då hjälptes vi åt att fundera ut vad vi behövde rita för att komma ihåg. När vi ritat och läst färdigt skrev vi ner nyckelord till varje bild. Nästa vecka ska de få använda ”Rita och kom ihåg” självständigt.

Treorna har fortsatt att arbeta med arbetsområdet ”Vårt samhälle”. De har fått träna på att beskriva för varandra och på att lyssna aktivt. De arbetade 2 och 2 och hade varsin hemlig bild. Deras uppgift var att hitta fem saker som var olika på deras bilder. Det var viktigt att vara noga och tydlig och att fråga om man inte riktigt förstod. Alla var mycket engagerade i detta arbete!

På matten har vi fortsatt arbeta med klockan, både analog och digital tid. Detta är lite svårt för många och de behöver träna en hel del. Vill man träna hemma kan man gå in på elevspel. De som går i åk 2 kan spela ”Träna klockan” och de som går i åk 3 kan spela ”Para ihop analoga och digitala klockor”.

På bilden blev de flesta färdiga med sina städer. De blev verkligen effektfulla!

Nästa vecka är sista veckan för att lämna in sommarlovsböckerna. Fyll i lappen hemma och försök att ha med den på måndag.

Måndag; ”Högsta våta stupet”

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Idrott åk 2-3

Torsdag;

Fredag;

Det här inlägget postades i 2-3:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.