F-klassens veckobrev v: 35

Nu har vi gått två veckor i skolan och lite rutiner har så smått börjat att fungera. Eleverna tycker att det mesta som vi gör är roligt och de är glada och pigga.

Tyvärr så blev fotograferingen inställd i går och vi har inte fått något nytt datum. Vi återkommer på bloggen om det när vi vet.

På språkleken har vi tränat på att lyssna. Vi har lyssnat efter en klocka som har tickat och som eleverna som arbetade i par skulle hitta innan den ringde. Vi har också lyssnat efter ljud som låter lika. Detta gör vi för att lära eleverna att så småningom kunna lyssna efter bokstavsljuden. Vi fortsätter med lyssnarövningar även nästa vecka. Vi har också rimmat under veckan. Barnen fick två och två hitta rimord och sen välja ut rimpar att rita.

Vi har även lektioner varje vecka som vi kalla mattelek. På matteleken har vi sorterat på olika vis. Eleverna har även fått berätta hur de har sorterat, tex efter färg, form, storlek. Vi har också tränat på uppmärksamhet och instruktioner, detta gjorde vi i skogen vid Bokliden. Där vi även passade på att leka lite på lekparken innan vi gick hem. Uppmärksamhet och instruktioner  kommer vi att jobba med på olika vis under hela läsåret. Nästa vecka ska vi träna på olika sorters mönster.

Varje dag har vi rörelsepass mellan varje arbetspass. Denna vecka har vi gjort rörelsesånger, dansat och lekt ”Under hökens vingar kom”. Fredagen avslutade vi, efter barnens önskemål, med att shuffla.

På musiken har vi sjungit rörelsesånger. Den ena handlar om munkar och den andra om en trekantig hatt.

Nästa vecka är det innegympa i gympasalen i Diö. Kom ihåg gympakläder och handduk.

Trevlig helg!!

// Tesan & Betty

Det här inlägget postades i f-klassen, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.