Veckobrev klass 1, v 22

Vilken härlig vecka vi haft med underbart väder!

I måndags gick hela skolan till Bokliden och lekte och fikade tillsammans. Eleverna var på lekplatsen, spelade fotboll och låg på filtar och myste.

I torsdags hade vi friluftsdag i Välje. Vi var där hela dagen och gjorde olika aktiviteter. Till lunch åt vi korv som vi värmt på grill. Det blev en fantastisk dag med massor av bad!

På matten har vi jobbat med att lösa enkla ekvationer genom att räkna med x. Eleverna förstod detta enkelt och hade stor nytta av sin kunskaper om talkamrater. Vi har också repeterat klockan med hel och halv timme. Många tyckte att det var mycket enklare nu än i vintras. Nästa vecka kommer vi att arbeta lite med kvart i och kvart över.

Eleverna har skrivit en berättande text på IPAD. Denna text har de inte fått hjälp med eftersom jag ska ha den för att se hur långt de har kommit i sitt skrivande under årskurs 1.  Det är jätteroligt att läsa dem och se vilken utveckling de har haft under detta år!

Nästa vecka har vi ingen matteläxa utan bara läsläxa. Vi kommer att ha läsårets sista ”grej”; ledtråden är ”svart och vit”.

Någon gång under de sista veckorna kommer alla elever att låna sommarlovsböcker att läsa under sommarlovet. Det är jätteviktigt att hålla igång sin läsning under sommarlovet så att man inte går bakåt i sin läsutveckling. Uppmuntra dem att läsa själva och läs många härliga berättelser högt för dem så har de de bästa förutsättningar att utveckla sin läsförmåga vidare i årskurs 2.

Under sista skolveckan kommer vi att städa ur klassrummet och eleverna kommer att få ta med sig saker hem. De behöver då ha en påse som de kan lägga sina saker i. Det går bra att ta med en påse redan nästa vecka och lägga den i lådan.

Glöm inte att alla är lediga den 6 juni!

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.