2-3:ans veckobrev v.9

Denna vecka har varit kort för min del då jag var ledig måndag-onsdag och sen bara jobbade lite igår då jag sedan var på begravning. Men efter vad de andra berättat så har veckan varit bra och det har varit flitigt arbete i klassrummet.

Alla har fått börja läsa i böckerna från Bokjuryn och de tränar sig i högläsning i grupp. De läser varje dag och böckerna har lite olika tjocklek och svårighetsgrad.

I måndags arbetade 3:orna med sinnen med Jannice. De fick beskriva tex. mjöl, salt, socker med hjälp av sina sinnen, syn, lukt och smak.

Vi har arbetat med area under vecka 9. Eleverna har klippt och klistrat arean 8 rutor på många olika sätt.

Förutom att uppskatta och jämföra olika areor så har eleverna också mätt area med hjälp av rutor. Veckans läxa för åk 2 är läxa4 som bl.a. består av textuppgifter. Barnen ska visa sin lösning med mattespråk och sedan skriva svar. Åk 3 kommer att få sin läxa på måndag.

Veckans Grej of the day var månlandningen i juli 1969.

Ledtråden till nästa veckas GOTD är 0,1,1,2,3,5,8…….. Vad kan det vara?

Läsläxan kommer från och med nästa vecka att vara till torsdagar så kom ihåg boken på torsdag inte måndag.

Denna veckas talare var Zack och han berättade om när han var på Laserdome. Bra jobbat!

Ha en trevlig helg!