F-klassen veckobrev v:4

Tyvärr så har det varit många elever sjuka i magont, feber och förkylning denna vecka, vi hoppas att vi håller oss mer friska nästa vecka.

På matten har vi jobbat med begreppet skillnad, vad är skillnaden mellan det största och minsta talet? Svårt för några så vi jobbar vidare med det nästa vecka. Vi har även börjat med ett 100 snöre. Snöret ska vi använda till att träna på att räkna till hundra och räkna med 5-hopp och 10-hopp. Vi hoppas att snöret blir färdigt nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Å och vi har gjort Å utav åsnor. Lite svårt med bokstavssak på just bokstaven Å, men flera hade klurat rejält. Nästa veckas bokstav är U. Göm inte bokstavssak till torsdag.

Som bokstavspyssel gjorde vi åsnor. Eleverna fick varsin bild utav mig på en åsna. Sedan skulle man klippa ut den, klippa av benen och hålla den mot fönstret och rita det man såg. På så vis så får man två likadana sidor. Eleverna fick sedan måla åsnorna i vilken färg de ville. Som avslut satte de dit klädnypor som ben vilket gör att åsnan kunde stå eller ligga om man ville det. Åsnorna finns att se i en utav montrarna i kapprummet.

Även denna vecka har vi haft tema hälsa och då jobbat med kroppen. Nu var det dags att lära sig lite om skelettet. Efter att vi hade läst och lärt oss lite ny fakta om ben och skelett, så gjorde vi två stora skelett. Även denna gång så delade jag in klassen i två grupper som skulle samarbeta med varandra. Alla jobbade på bra och lyssnade mycket bättre på varandra denna gång.

Nästa vecka är det studiedag på tisdag och skolan är stängd men fritids är öppet som vanligt. Glöm inte att meddela fritids om ert barn är ledigt eller har ändrade tider.

Onsdagen den 7 februari är det dags att åka skridskor igen. Se mer info på separat inlägg.

Trevlig helg!!

// Tesan