2-3:ans veckobrev v.4

Veckorna rullar på i en väldig fart och tyvärr är redan all snö borta. Jag håller tummarna för att det kommer lite mer snö.

I tisdags passade vi på att gå till vårt träd som vi följer genom årstiderna. Vi fick då se trädet i vinterskrud innan allt försvann. Eleverna fick rita av trädet med kritor på blått papper när vi kom tillbaka.

På SO lektionen för 3:orna fortsatte vi arbetet med kartor genom att träna på att hitta i en kartbok och att utläsa de olika tecknen för t.ex. älv, huvudstad osv. På svenskan fick de skriva en kort text om en plats de varit på sedan fick en kompis rätta och kommentera texten. Nästa vecka kommer vi fortsätta att bearbeta texten utifrån kompisens kommentarer.

Eleverna i åk 2 har fortsatt med dubbelt och hälften. I veckan har vi dessutom jobbat med 4:ans multiplikationstabell. Därför har barnen fått hem lappar som de ska klippa ut och träna. Det är viktigt att tabellerna automatiseras så nu testar vi också Matteportalen (www.matteportalen.se). Där finns övningar och en läxa som ska vara klar senast 20180202. Barnen ska själva kunna sina lösenord, men om de inte kan logga in så skriv det i kontaktboken. Läxa 1 i den nya läxboken 2B ska också göras och den ska lämnas senast på torsdag.

Veckans talare denna vecka var Fanny. Hon gjorde ett bra jobb när hon berättade om sin resa till Liseberg i somras. Bra jobbat Fanny!

3:orna ska åka skridskor igen på måndag så glöm inte skridskor och hjälm!

Läxor

Måndag: läsläxa

Torsdag: matteläxa, 2:or se ovan. 3:or har tabellerna 7, 8, 9. De har fått lappar hem men kan även träna på andra sätt t.ex. elevspel.se

Glöm inte att det är studiedag på tisdag!

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.