Veckobrev klass 1, v 2

Nu är vi igång igen efter ett härligt jullov. Det är så roligt att träffa alla igen!

Denna vecka har varit lite kortare eftersom det var studiedag i måndags men vi har hunnit med en hel del ändå!

På matten har vi börjat bekanta oss med klockan. Vi har pratat om vad vi vet om tid och gjort egna klockor. Nu i början arbetar vi bara med timvisaren för att underlätta inlärningen. Vi har med hjälp av timvisaren tränat på att se om klockan är hel timme eller halv. Prata gärna med era barn om detta. I onsdags kom f-klassen och spelade klockspel med oss.

Nästa vecka kommer vi att arbeta med hel och halv timme med minutvisaren och eventuellt träna med båda visarna. Eleverna har ingen matteläxa!

På svenskan har vi arbetat med bokstaven Uu. På veckans grej pratade vi om USA. Eleverna var så nyfikna och frågvisa att vi inte hann skriva något den lektionen utan fick fortsätta idag. Härligt med denna nyfikenhet!

På elevens val har klassen önskat att ha skrivstil. Det var lite klurigt att skriva och tog lite tid men de flesta tyckte att det var roligt.

Idag har alla fått ny läsläxa. Några hade missförstått och läst veckans kapitel under jullovet. Istället för att läsa samma kapitel igen vill jag att de läser 5 gånger i någon annan bok. Jag har skrivit det  i deras läxböcker.

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.