Veckobrev 2-3 vecka 48

Vi tänder ett ljus i advent!

Adventstiden är här och pepparkakshjärtan är upphängda som adventskalender. Vi är flera fröknar som får hjälpas åt när Sofie inte är här, men hittills har det gått riktigt bra.

Idag har vi firat advent tillsammans med förskolan. Det blev sång, ljuständning och lite fika.

På matematiklektionerna har vi börjat arbeta med delningsdivision och det verkar landa bra i klass två. Vi har tidigare jobbat med kommutativa lagen (ex. 2×6=6×2) och det handlar veckans läxa (läxa 12) om. Treorna har arbetat med multiplikation med talen 7 och 8. Veckans läxa i åk3 blir s.19 och det man klarar på s.18 får man också göra.

På Lottas svensklektioner har vi arbetat med sagor  och alla har börjat att skriva en egen saga. I onsdags fortsatte treorna med sagorna som renskrivs på iPad. Detta var populärt så det får vi nog göra om en annan gång.

I onsdags var vi och åkte skridskor på idrottslektionen. Alla kämpade på bra och ville gärna åka igen, vi kommer att göra det nästa termin. Tack till alla föräldrar som hjälpte till med att knyta skridskor.

Igår såg vi lilla Aktuellt och efter programmet hade barnen mycket frågor, Vi tog världskartor till hjälp och efter gårdagens avsnitt vet barnen att Indien och Nordkorea ligger i Asien.

Ha nu en riktigt skön första advent hälsar Lotta

Det här inlägget postades i 2-3:an, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.