Veckobrev klass 3, v 19

Denna vecka har varit kall och det känns som om sommaren är långt borta fast det bara är 21 skoldagar kvar till skolavslutningen.

I tisdags var jag på utbildning och då hade eleverna mattedag med problemlösning i fokus. I onsdags var vi på bondgårdsbesök tillsammans med åk 2. Det blev en rolig och lärorik dag. Det var många som bestämde sig för att bli bönder när de blir stora och ha kor!

I måndags arbetade vi med teknik och gjorde lite undersökningar. Som vanligt är alla nyfikna och påhittiga och arbetade bra tillsammans. Vi fortsätter med detta på måndag.

Vi har under veckan gjort de sista nationella proven så nu blir veckorna lite mer som vanligt igen. Alla har varit jätteduktiga när vi gjort proven och jag ser en stor kunskapsutveckling. Vi kommer att titta på de enskilda proven på utvecklingssamtalet.

På matten kommer vi att börja arbeta med klockan. Vi kommer att börja med en kartläggning över vad man behöver träna på så att man får jobba med det man behöver. Det kan hända att det kommer någon läxa runt klockan. Hjälp era barn om de tycker att det är svårt med klockan genom att prata om det hemma. Det finns också en hel del spel på nätet som tränar klockan. När kartläggningen är gjord kommer jag att skapa uppdrag på www.elevspel.se som tränar det de inte kan. Man får gärna träna på dem hemma också.

Nästa torsdag kommer treorna från Diö och hälsar på oss. Vi ska visa upp vår skola och göra lite samarbetsövningar för att lära känna varandra ännu bättre. På tisdagen den 23 maj kommer Ulrika och Jessica, blivande fyrornas mentorer, att besöka oss.

Den 18 maj är det trivselkväll på skolan, förskolan och fritids. Vi ställer då ut lite av de saker som vi jobbat med under året. Hoppas många har möjlighet att komma och titta!

Vi har bestämt att glosorna de fick igår är sista engelskaläxan. Alla har vårkänslor och börjar bli lite trötta! Läsläxan fortsätter vi med fram till skolan slutar eftersom läsningen är så viktigt. Jag hoppas att alla även fortsätter att läsa under sommaren!

Ha en trevlig helg!

Annika