Veckobrev klass 3, v 18

I onsdags var klassen och hälsade på i Diö. De var i matsalen och åt och fick lära sig hur det fungerar där. Treorna från Diö visade runt  på skolgården och berättade om regler som är bra att veta. Sedan spelade de ett lära-känna-spel där de fick berätta om sig själva. Det blev också en hel del fri tid ute tillsammans. Många var nervösa innan vi åkte men jag tror att de flesta tyckte att det kändes bättre efteråt och en hel del började att längta efter att börja fyran där. Det är härligt att de längtar, det är så det ska vara! Torsdagen den 18 maj kommer treorna från Diö till oss så att vi kan visa upp vår skola.

Vi har fått nya böcker i klassrummet som eleverna har till tystläsning. De har verkligen börjat få upp ett intresse kring böcker och var jättesugna på att få ta en ny bok och börja läsa. Jag hoppas att denna läsglädje kan fortsätta och utvecklas, då kommer de alla att bli riktiga superläsare!

På matten arbetar vi med avrundning och överslagsräkning. För många är detta helt nytt men alla börjar få kläm på det.

Nästa vecka är jag på utbildning på tisdagen. Den dagen kommer åk 2 och 3 att ha en tema-dag tillsammans kring problemlösning. Lotta, Joanna och rektor Lena kommer ha hand om dem denna dag.

På onsdagen åker vi på bondgårdsbesök tillsammans med åk 2. Ingen slöjd och idrott denna dag. Tänk på kläder efter väder, vi är ute hela dagen! Medtag lunch och dricka. Glöm inte att stövlar är ett måste för att kunna följa med!

Engelskaläxan denna vecka upplevde många som svår och några blev ledsna att de inte kunde allt på ”testet”. Jag har försökt att förklara att det inte är hela världen om man inte minns allt, det viktiga är att man känner att man verkligen har tränat och försökt så gott man kan.  Om mna gjort det ska man vara stolt över sig själv hur det än gick, ibland blir inte allt perfekt. Har man däremot inte tränat så mycket får man kanske tänka om till nästa gång! Läxan till nästa vecka är att läsa sin del av texten med så gott flyt som möjligt. Desto mer man läser texten, desto lättare kommer det att vara med glosorna veckan där efter!

Ha en skön helg och njut av det fina vädret!