Veckobrev klass 3, v 13

Denna vecka har vi avslutat de nationella proven i svenska och efter påsklovet drar vi igång med proven i matte.

Vi har börjat att arbeta med asagudar, något som alla tyckte var spännande. Vi har läst och sett på film för att förstå hur vikingarna trodde att världen skapades. Sedan har vi ritat bilder till den berättelsen och ska sätta ihop det till en bok om asatrons skapelseberättelse.

Vi har samlat sammansatta ord på tavlan och diskuterat vad de betyder. De kom på så många att alla inte fick plats på tavlan!

I måndags gjorde vi vårfåglar med hjälp av servetter. Det var lite klurigt och pilligt men de blev väldigt fina!

På matten har vi börjat jobba med att koppla en händelse till rätt räknesätt vilket inte alltid är så enkelt. Detta kommer vi att jobba vidare med.

Vi har också fortsatt att arbeta med diagram och tabeller och eleverna har fått diskutera kring olika undersökningar. Det är härligt att se hur aktiva och motiverade de är!

Arbetet med bondgårdens djur börjar gå mot sitt slut. Väggtidningarna börjar bli färdiga och nästa vecka kommer det att bli redovisningar.

På torsdag kommer treorna att ha prov på olika instrumentgrupper. De ska kunna de olika grupperna och ett instrument till varje grupp.

Engelskaläxan denna vecka är att kunna räkna till tjugo på engelska. Man behöver inte kunna skriva orden utan bara rabbelräkna.

Nästa vecka är sista innan påsklovet. På fredagen kommer vi att ha lite påskpyssel tillsammans med övriga skolan.

Utanför ytterdörren står det fortfarande pulkor. Ni som har pulkor kvar måste ta hem dem. I slutet av veckan slänger vi de som står kvar.

Några i klassen var sugna på att sälja majblommor. Härligt! Majblommorna kommer att delas ut till dem som ska sälja den 6 april och ska lämnas tillbaka senast den 3 maj.

Ha en trevlig helg!