Veckobrev klass 3, v 11

Denna vecka har vi dragit igång så smått med nationella prov. Eleverna har fått göra självskattningar i matte och svenska och några har gjort en muntlig uppgift. Nästa vecka kommer vi att ha fler nationella prov.

I veckan har vi jobbat med den sista världsdelen, Antarktis och bland annat sett en vacker film därifrån. Eleverna har ritat en bild från filmen, något som de mindes bra. Nästa vecka kommer vi ha ett litet prov om världsdelar. Det eleverna då ska kunna är att skriva ut namnen på de olika världsdelarna på en världskarta samt att kunna säga minst ett land som ligger i varje världsdel. Vi jobbar med ett häfte i skolan som de gärna får ta hem så att de kan träna. Det går också bra att gå in på http://www.elevspel.se så finns där ett uppdrag som tränar världsdelarna.

I matten kommer vi att börja arbeta med miniräknaren så att eleverna blir säkra på att använda den. Vi kommer också att använda den för att bli säkra på positionssystemet och för att laborera med det.

Engelska läxan är lite annorlunda denna vecka, inga glosor. Eleverna har gjort en liten ”text” om sin familj på engelska som de ska få läsa upp för en liten grupp nästa vecka. Läxan är att träna på denna text så att man kan uttala orden och läsa med ett gott flyt.

Ingen matteläxa denna vecka!

Trevlig helg!