Veckobrev klass 3, v7

Nu har ännu en vecka gått och det har blivit dags för sportlov! Eleverna har ingen matteläxa eller läsläxa över lovet. Däremot har de glosor till torsdag v 9.

Denna vecka har vi kommit igång med att skriva egna berättelser. Eleverna har arbetat själva eller tillsammans med någon. De har gjort sin planering i en ”sexfältare” och sedan skrivit berättelsen utifrån den. När de är färdiga med sina berättelser ska de själva bedöma hur det tycker att resultatet har blivit utifrån en mall. Där ska de fylla i vad de känner sig säkra på, om de har slarvat med något de egentligen kan och om det är något som de tycker är svårt. Utifrån detta kan vi tillsammans planera deras vidare skrivutveckling.

Tillsammans med tvåorna har vi jobbat vidare med bondgårdens maskiner. Många har blivit färdiga och deras arbete sitter uppsatta i biblioteket. Eleverna har röstat fram att vi ska arbeta vidare med bondgårdens djur. Vi kommer inte att fokusera så mycket på själva djuren utan mer på hur djuren ska ha det på bondgården men också på vad det är för varor som kommer från dem.

Vecka 9 kommer vi att ha förstärkning i klassen. Matilda som går i åk 8 kommer att praoa hos oss den veckan.

Ha ett skönt lov så ses vi utvilade och glada den 27 februari!

Annika