F-klassens veckobrev v:7

Nu har vi redan gått 6 veckor i skolan denna termin och det är dags för terminens första lov. Vi hoppas att vi får lite mer snö till nästa vecka så det går att åka lite pulka igen.

Veckans bokstav har varit Ö och vi har gjort ö utav ödlor och gröna fina ödlor utav papper och diamanter som ni kan titta på i glasmontern i kapprummet. Nästa vecka är det ingen bokstavssak eftersom det är sportlov, vecka 9 är veckans bokstav F.

På språket har vi jobbat med att skriva ord till bilder. Eleverna fick varsin bild. De skulle titta på bilden utan att visa de andra. Sedan skulle de skriva ett ord på en liten white board och de andra skulle läsa det skrivna ordet. Detta klarade alla galant!

På matten har vi jobbat med att dela upp talet 5 på olika vis, både på mattespråk med + och genom att rita. Vi har gjort en klurig ”finn 5 fel” både enskilt och sedan tillsammans. Efter lovet ska vi jobba vidare med talet 5 och vi ska göra ett ”hundra snöre”.

På veckans tema pass har vi fortsatt med att lära oss om ko-familjen. Vi har lärt oss ord som klöv, mule, juver mm. Vi har även lärt oss vilken som är tjur, ko och kalv. Vi jobbar vidare med detta roliga tema efter lovet, då ska vi prata om vad en ko äter.

Veckans elevens val lektion handlade om samarbete. Vi gjorde olika övningar där vi tränar på att lyssna på varandra och hjälpa varandra. Några elever är jätteduktiga på detta medan några behöver jobba mer med det.

Ha ett trevligt sportlov så ses i igen måndagen den 27 februari. ?