F-klassens veckobrev v:6

Tyvärr så har vi drabbats utav sjukdomar i klassen även denna vecka. Så tråkigt när många är borta och det går lite på halvfart, hoppas på friskare elever nästa vecka.

Veckans bokstav har varit P och vi har gjort P utav pasta, fina pingviner och som bokstavssak har eleverna bl.a. haft med sig papegoja, puck, prov och peruk. Nästa veckas bokstav är Ö. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

På språket jobbar vi med hur man delar upp ord i olika bokstavsljud, tex en elev säger R   Ä   V  med ett litet mellanrum mellan bokstavsljuden, någon annan elev får svara. Vi har också skrivit ord med bokstäver på tavlan, denna vecka har orden börjat på P. Alla elever klarar av att hitta på och skriva orden helt själva. De är så duktiga!! Vi har även tittat på ett avsnitt av Bokstavslandet.

På matten har vi jobbat med begreppet skillnad igen. Många tycker att detta är svårt, men de flesta har lärt sig det. Lotta som är vår duktiga mattelärare var i klassen i måndags och förtydligade begreppet lite för oss. Vi kommer att återkomma till detta igen lite senare på terminen.

På elevens val skulle vi egentligen gjort samarbetsövningar, men eftersom det äntligen har kommit snö så fick de elever som ville åka pulka eller leka i snön göra det, medan de som ville vara inne och rita gjorde det.

Nästa vecka är det ishallsbesök på onsdagen. Eleverna behöver ha med sig skridskor och hjälm. De får även ta med sig en liten fika om de vill. Ishallsbesöket kommer att vara hela förmiddagen så det blir ingen vanlig idrott. Vi ser fram emot en härlig onsdag i ishallen.

Vecka 8 är det sportlov, Fritids vill ha barnens tider senast måndag.

Trevlig helg!! ☃