Veckobrev klass 3, v 5

Idag har eleverna haft sitt första glosförhör. Några stycken var ganska nervösa och tyckte att det var svårt att lära sig stava orden. Vi pratade om att det kan vara svårt när det är något som är nytt och att det viktigaste är att man känner att man tränat mycket och gjort sitt bästa. Eleverna delade med sig av hur de hade tränat och gav varandra tips. Jag har skickat med en utskrift från provet hem så att ni kan se hur det gick. Uppmuntra alla att de är jätteduktiga, det blir lättare ju mer van man är!

På matten har vi fortsatt jobba med uppställning i subtraktion. Det behöver tränas många gånger för att det ska sitta riktigt säkert! Vi har också börjat arbeta med bråk vilket är helt nytt för de flesta. Denna vecka har vi inte någon matteläxa.

Nästa vecka kommer vi att börja arbeta lite mer med temat tillsammans med åk 2. Eleverna har önskat att vi ska börja arbeta med bondens maskiner. Kanske finns det någon förälder som har möjlighet att visa någon maskin någon gång i framtiden?

På torsdag kommer vi att få årets bokjuryböcker. Lisa från biblioteket kommer och presenterar dem för oss.

Ha en trevlig helg!