Veckobrev klass 3, v 4

Denna vecka har det varit en hel del sjuka elever i klassen. Jag hoppas att alla blir friska över helgen och att vi sedan slipper alla sjukdomar!

Vi har fortsatt arbeta med stavning denna vecka. Vi har jobbat med skillnaden mellan kort och lång vokal. Det är då viktigt att veta vad som är en vokal, något som några är lite osäkra på. De som är lite osäkra har fått ett papper med sig hem där de kan träna lite extra. Vi har jobbat med nonsensord för att eleverna ska vara tvungna att studera bokstäverna och lära sig tänket med lång och kort vokal. Vi har också spelat bingo med lång och kort vokal. Nästa vecka ska vi träna på ord som stavas med dubbelteckning.

På matten har vi fortsatt med huvudräkning men gått över till subtraktion. Vi har arbetat med uppgifter som 15-7= och eleverna har fått liknande uppgifter i läxa. Ett sätt att tänka när man räknar ut liknande uppgifter är: ”Om du kommer till affären och har en tia och fem enkronor och ska betala 7 kronor, vad behöver du då lämna fram för peng?” Det går ju inte då att lämna fram enkronorna eftersom de inte räcker utan man lämnar fram tian. ”Hur mycket får du då tillbaka på tian om du skulle betala sju kronor?” Man får tillbaka tre kronor. ”Hur många enkronor har du nu kvar?” Man har enkronorna man fick tillbaka och de man har kvar i plånboken, 3+5, alltså 8 kronor kvar. Utifrån detta tänk har vi också börjat arbeta med uppställning i subtraktion.

Vi har fått en ”Time timer” till klassrummet som visar hur lång tid vi ska jobba med något. Tiden den visar minskar och det blir lättare för eleverna att planera sitt arbete när de tydligt kan se hur lång tid som är kvar av arbetspasset.

Eleverna har fått sin första engelskaläxa denna vecka. De har fått en plastficka där det finns information om läxan och olika material som man kan använda för att träna. Hör av er om det är några undringar!

Trevlig helg!

Annika