Veckobrev klass 3, v43

2-3 har nu avslutat sitt arbete med kristendom genom att de fick lyssna på berättelsen om när Jesus korsfästes och rita en bild som handlade om det. Eleverna har varit väldigt intresserade och nyfikna under detta arbetsområde. Efter höstlovet kommer vi att arbeta vidare med judendom, islam och lite hinduism och buddhism. Detta arbete kommer att vara lite mer ”teoretiskt” med läsning av texter och frågor att svara på.

Denna vecka har vi inte haft några ”hjälpare” som har planerat hälsa utan det har jag gjort. I måndags blev de yoga till en yogasaga och i torsdags hade vi rörelsebingo. Det är härligt att se hur pigga de är på att testa nya saker och utmana sig själva!

På matten i måndags och tisdags delade vi klassen i två grupper för att gör två olika ”spel”. Ena gruppen spelade bingo och tränade på att använda sig av huvudräkningsstrategier och den andra gjorde problemlösning med hjälp av olika ledtrådar. Det var som vanligt fullt engagemang bland eleverna!

Vi har haft bild och jobbade då med symmetri. Eleverna fick rita symmetriska insekter. De hann inte bli färdiga så vi fortsätter med dem efter lovet.

På engelskan har någon grupp blivit färdig med sin ”bok”. De har lärt sig alla glosor, både betydelse och stavning, översatt den och tränat så att de kan läsa den med flyt på engelska. De grupper som vill kommer att få läsa sin bok på engelska och svenska för f-klassen.

Efter höstlovet kommer vi att jobba en hel del med faktatexter. I vårt arbete med världen tränar vi på att skriva faktatexter tillsammans. Eleverna kommer att få skriva egna faktatexter utifrån sina stödord i Grej of the day och vi kommer att ha faktaböcker som tystläsningsböcker. Eleverna kommer så småningom få bedöma sina faktatexter utifrån matriser.

Vi kommer att börja arbeta med olika näringskedjor på no:n. Vi kommer att läsa, diskutera och titta film. Vi kommer också koppla detta till bilden där vi kommer illustrera olika näringskedjor.

På matten ska vi börja arbeta med geometri. Det är många olika begrepp som ska läras in så det är möjligt att det blir någon läxa kring detta. Eleverna ska lära sig namnge de olika objekten men också kunna beskriva dess egenskaper.

Hoppas alla får ett riktigt trevligt höstlov!