F-klassen veckobrev v: 42

Denna vecka har vi börjat med ett nytt ämne som heter teknik.  Enligt läroplanen ska eleven ha varit med om några enkla tekniska lösningar och vi har börjat med ett mekaniskt kort. När kortet har blivit färdigt så ska man kunna dra i en kartongbit så tex en häst rör sig över en äng för att det finns ett hjul under  ängen som snurrar ett halvt varv när man drar i kartongbiten.  Mycket roligt och spännande!!

Veckans bokstav har varit E och vi har gjort E utav eklöv och som bokstavspyssel har vi gjort elefanter. Nästa veckas bokstav är N. Eleverna är nu jätteduktiga på att ställa gåtor om sin bokstavssak. Många klurar verkligen på att gåtan inte ska vara så lätt att lösa. Nästa veckas bokstav är N. Glöm inte bokstavssak till torsdag.

I måndags tittade vi på en film om hur viktigt det är att sköta sin hygien, både genom att duscha och att borsta sina tänder. Detta ingår i ämnet idrott och hälsa. Vi gjorde detta tillsammans med 1:orn och fick många bra diskussioner om hur viktigt det är att vara fräsch.

På musiken i dag har vi pratat om hur man skriver musik. Många visste att man använde noter och eleverna fick själva prova att göra egna noter både på tavlan och på eget papper.

Nästa vecka är jag ledig på tisdagen så Joanna, Jannice och Johan är i klassen i stället.

Trevlig helg!!