Veckobrev klass 3, v 41

På so:n tillsammans med tvåorna har vi fortsatt arbeta med kristendom. Vi har pratat om berättelsen ”Den fantastiska picknicken”. Sedan har de spelat den som teater.

Elevernas samhällen börjar bli färdiga. Vi har pratat om löner, skatt och offentlig sektor. Eleverna har fått jobba med att läsa av olika kvitton. Vi kommer att avsluta arbetet med ”Vårt samhälle” nästa vecka för att veckan efter börja jobba med världen.

På svenskan har vi arbetat lite extra med stavning. Eleverna fick jobba två och två med att leta upp formord, ord med dubbelteckning och ljudstridigt stavade ord i sina tyst-läs-böcker. Sedan samlade vi dem på en plansch och samtalade om stavningen. De upptäckte att det finns väldigt många ord som stavas med dubbelteckning men att de själva inte skriver dubbelteckning så ofta. Förhoppningsvis tänker flera på det när de skriver nu! Vi läste också orden hur de låter om man inte använder sig av dubbelteckning och upptäckte att det kan bli ganska roliga ord.

Trevlig helg!