Klass 3 veckobrev, v36

Denna vecka började vi med att eleverna fick planera ”När jag är klar”. Det är ett arbete de använder när det finns lite tid över. De väljer ett kunskapskrav från läroplanen som de känner att de vill träna på. Sedan väljer de från en lista vilken aktivitet de ska göra för att träna detta mål. Det var inte helt lätt att välja och veta om man väljer det för att det är roligt eller för att man behöver träna på det. Det blev mycket samtal och funderingar. Idag fredag fick de utvärdera hur det har gått för dem med ”När jag är klar”. Det ska bli roligt att läsa vad de tänkt!

På musiken har de bland annat klappat namnramsa för att träna rytmen. Det krävdes hög koncentration och det blev många härliga skratt!

Snart är alla färdiga med sina bildmappar. De blir verkligen bra, men det var mycket jobb att göra dem!

Vi har fortsatt med vårt arbete med diagram. Förra veckan gjorde vi frekvenstabell och började på stapeldiagram. Denna vecka har alla börjat att göra ett cirkeldiagram. Från läroplanen har vi arbetat med kunskapskravet att kunna använda tabeller och diagram för att redovisa undersökningar. Nästa vecka kommer vi att arbeta vidare med att läsa av tabeller och diagram.

På ”Hälsa” bestämde veckans hjälpare att det skulle vara stafetter och massage. Idag blev det en skön massagestund medan jag läste sagor.

På engelskan har vi börjat träna på glosor. Eleverna har själva fått välja fem ord eller uttryck från veckans text som de vill lära sig. Sedan har de skrivit upp orden på lappar och tränat på att skriva dem. De tycker att det är kul och många ord och uttryck har redan fastnat!

image

Vi har börjat med att lära oss multiplikationstabellerna utantill. Det gör vi genom att ”fuska” vilket eleverna tycker är jättekul! Jag ser hur de lär sig och att självförtroendet växer när de känner att de kan mer och mer. Jag kommer att förklara mer kring detta arbete på föräldramötet.

Nästa vecka händer det en hel del. På onsdagen är det dags för skoljoggen, se separat inlägg och på torsdag åker hela skolan till Wanås för att studera konst! På torsdag är det dags för föräldramöte kl 18.00. Vi ses i klassrummet!

Många elever är nyfikna på de saker som jag ”grejar” om och funderar mycket kring ledtrådarna som jag skriver upp på tavlan men glömmer att prata med er där hemma om ni har någon idé om vad det kan vara. Därför skriver jag ut nästa veckas ledtrådar här i veckobrevet. Mer om Grej of the day kommer på föräldramötet! Nästa veckas ledtrådar är ”Byggnad som hamnade snett” och ”Skomakaren som blev sagokung”.

Trevlig helg och njut av det härliga höstvädret!