Veckobrev åk 3, v 35

Denna vecka har vi kommit igång ordentligt med arbetet!

På måndagar och tisdagar är Lotta med i klassen när vi jobbar matte. De dagarna jobbade vi med stora tal och problemlösning.

Under torsdagen och fredagens matte har vi börjat jobba med statistik och börjat bekanta oss med frekvenstabeller och stapeldiagram.

Vi har börjat att jobba med arbetsområdet ”vårt samhälle”. Vi har pratat om vad det står i läroplanen kring detta arbetsområde och på väggen har jag satt upp vilket centralt innehåll och vilka kunskapskrav vi ska jobba med. Vi har avslutat lektionerna med att titta på vilka saker vi har berört under lektionen. Det är mycket samtal på dessa lektioner och eleverna får mycket träning i att samarbeta.

Vi har samtalat om vikten av att läsa mycket och att man som barn behöver läsa mer än bara i skolan för att bli en tillräckligt god läsare. Eleverna hade flera tankar kring hur de ville göra med läsläxa och vi kommer att fortsätta den diskussionen på måndag. Eleverna kommer att få välja hur deras läsning utanför skolan ska se ut och detta kommer att följas upp med samtal med dem. Vi kommer att prata mer om det på föräldramötet.

Några elever ville ta med sina matteböcker hem över helgen och räkna i dem. De som ville det fick sidor in ringade som de får lov att göra om de vill, det är inget måste! De får däremot inte räkna mer!

Vi avslutade veckan med att göra en utvärdering kring elevernas ansvar. Ska bli intressant att läsa!

Nästa vecka är det skolfotografering på torsdagen.

Den 14/9 är det skoljoggen

Den 15/9 är det föräldramöte kl 18.00