Förskoleklassen veckobrev v:35

På språket denna vecka så har vi jobbat med att lyssna på olika ljud. Först började vi med att lyssna på ljud runt omkring oss, de hörde fläkten, andra elever som pratade, slammer från köket mm. Sedan tog jag fram mina ”lyssnarlådor”, små dosor med olika saker i tex sand, pärlor, skruvar. Eleverna skulle skaka och lyssna på ljudet från dosan och sedan höra om någon annan hade samma ljud. Inte så lätt men de klarade det jättebra efter några försök. På språket nästa vecka så ska vi lyssna på fler ljud, och prata om vad en mening är.

På matten denna vecka så har vi jobbat med att sortera. Eleverna fick sortera kapsyler och olika saker, tex logiska block, nallar och diamanter. De blev indelade i grupper och skulle komma överens om hur deras saker skulle sorteras och sedan skulle de berätta hur de hade tänkt när de hade sorterat just på det viset.

Vi har även hunnit med att titta på ett avsnitt utav Mattelandet och spela mattespelet Tjuv. Ett spel där man får tjuva lika många diamanter som tärningen visar.

På samhällskunskapen med åk:1 så jobbar vi med kamratskap, hur ska en bra kamrat vara, när ska man såga föråt, mm. Vi tittade även på en film om Ugglan och kompisproblemet och ritade något viktigt ur filmen. Vi kommer att jobba vidare med detta nästa vecka.

I går hade vi spelhåla tillsammans med åk:1. Jag delade in eleverna i olika grupper som fick välja ett spel som de skulle spela tillsammans. Eftersom vi har en del spel som är nya för f- klassarna så fick ettorna förklara för f-arna hur spelet gick till. Detta klarade de galant.

Nästa vecka kommer vi att börja med veckans bokstav. Först ut är bokstaven O. Vi kommer att jobba med bokstäverna på lite olika vis men till senast torsdagen i varje vecka så vill jag att eleverna ska ha med sig något hemifrån som börjar på veckans bokstav, nästa vecka så ska alltså alla ha med sig något som börjar på O tex en osthyvel, orm. Glömmer någon att ta med sig något hemifrån så löser vi det på skolan.

Nästa vecka är det fotografering på torsdag och veckan därpå är det skoljoggen den 14/9 och föräldramöte den 15/9. Mer info kommer.

Trevlig helg! ?