Förskoleklassen veckobrev v:34

Nu har första skolveckan gått i en rasande fart. Många utav eleverna har sagt att de har varit trötta på kvällarna och att det är mycket nya saker man ska lära sig, men de tycker att det är jätteroligt att gå i skolan!! Härligt att höra tycker jag.

Det har varit mycket målande utav olika saker denna vecka. Vi har målat själporträtt som vi ska ha i klassrummet, målat självporträtt som vi har hängt upp i hallen, målat namnlappar till både låda i klassrummet och till kapprummet och målat på kuddarna. Alla har jobbat flitigt men i lite olika takt så vi får nog ha ett ”göra färdigt pass” nästa vecka.

Vi har lekt några samarbetslekar både ute på skolgården och i klassrummet. Det känns som de flesta redan känner varandra och de hjälper varandra på ett bra sätt. I onsdags hade vi idrott i Diö gymnastiksal och det gick också jättebra. Vi lekte cowboy och vildhästar, lilla nätet och danstagen. Be gärna era barn att förklara lekarna för er.

I dag har vi haft något som vi kallar språk. På språket kommer vi att träna på rim, ramsor, bokstavsljud mm, alltså allt som gör barnen språkligt medvetna. På språket i dag så har vi rimmat. Vi fortsätter att rimma nästa vecka.

I dag så har alla elever i klassen fått börja på att göra en blomma i vanligt papper och i silkespapper. Denna blomma ska vi sedan sätta i hop till en krans. Kransen ska vi använda varje gång någon i klassen fyller år.

Torsdagen den 8 september är det dags för fotografering. Det kommer att fotas både klassbild och enskild bild.

Vill eleverna ha med sig en mugg hemifrån så är det ok. De blir ganska törstiga och vi har inte möjlighet att ta glas från köket. Namna gärna muggen. Måndag, tisdag och torsdag går vi till 13.55 och har en liten kort eftermiddagsrast, vill man ha med sig en frukt att äta på den rasten så går det bra.

Nästa vecka ska vi börja med fluorsköljning. Första gången så kommer vi att träna med att ha vatten i munnen i en minut, om det går bra så tar vi fluor nästa gång.

Trevlig helg!!