Veckobrev 2-3, vecka 19

Tiden går snabbt och eleverna har börjat med nedräkning till skolavslutningen, 20 skoldagar kvar om man räknar med skolavslutningen!!!

På bokjuryfesten i tisdags blev det fika och utlottning av böcker. Vi fick höra berättelsen om lilla Pinkel berättas av Siv från sagomuseet i Ljungby. Alla fick ett diplom eftersom de läst så mycket under bokjuryprojektet.

Tvåorna har tränat stavning genom att spela Ordspelet.

På elevens val blev det lekar ut i det fina vädret.

I onsdags var treorna på sista besöket i Diö inför skolstarten där i höst. Vi fick då tillfälle att träffa Micael Hermansson som skapat Grej of the day. Han hade en miniföreläsning om Ötzi som verkligen fängslade alla. Treorna gillade verkligen detta och på torsdagen hjälptes jag och treorna åt att berätta för tvåorna om Ötzi. Alla var överrens om att Grej of the day var jättekul och att de gärna ville vara med om det fler gånger. Idag berättade jag om ett högt järnskelett, Eiffeltornet.

Under de kommande veckorna kommer åk 2 att göra skolverkets mattetest för att vi ska kartlägga vad de kan och vad vi behöver jobba vidare med. Det kommer både vara muntliga och skriftliga uppgifter.

På bildlektionen i torsdags flödade kreativiteten! Utifrån mina förslag kom eleverna på egna skapelser och gjorde sina egna varianter. Det är härligt när de vågar tänka och skapa själva! De blev inte färdiga utan får fortsätta med sina bilder på torsdag.

Alla treor har fått hem sina utvecklingssamtalstider och sina skriftliga omdömen. Det ska bli roligt att träffa er!

Nästa vecka är det dags för Liatorpsruset. På torsdag ska alla elever komma ombytta till skolan och ha med sig handduk och vanliga kläder. Om man vill får man ha en liten fika med sig.

Trevlig helg!