F-1 veckobrev vecka:19

Vad tiden rusar fram. Nu är det bara 20 skoldagar kvar till skolavslutningen.  Det märks bla på att vi har börjat med att öva på våra avslutningssånger och att vi håller på att avsluta många utav våra arbetsområden.

I tisdags så hade F-1 matte tillsammans. Vi spelade först 21:an, ett spel där man inte ska ta den sista utav 21 bönor och sedan spelade vi addera två tärningar. Många elever börjar bli snabba på huvudräkning till 12. Härligt!!

Eftersom det har varit ett härligt väder i veckan så har vi haft flera rörelselekar ute. Vi  har bla lekt skala banan och sist paret ut.

På veckans NO-pass så har vi fortsatt med Året runt i naturen. Eleverna skulle para ihop bilder på olika djur med var de bor och hur de gör på vintern. Vi kommer att göra det färdigt nästa vecka och sedan får varje grupp redovisa vad de har kommit fram till.

image

Vi har tittat på vårt experiment med vad som händer med plast, tyg, papper, aluminiumfolie och fruktskal när man slänger det i naturen (alltså vår klassrumskompost). Många elever var förundrade över att det inte hade hänt någonting med annat än fruktskalet. Vi kommer att gå titta på komposten igen om två veckor. Undra vad som har hänt då??

Nästa vecka är det Liatorpsruset på torsdag, se separat inlägg.

Trevlig helg!