Veckobrev 2-3, vecka 18

Vilket skiftande väder vi har! Förra veckan var det nästan vinter och denna veckan är det verkligen vår. Alla blir lite gladare och piggare av solen!

Detta har varit en kort vecka med bara tre skoldagar.

I måndags bytte vi platser så att vi nu sitter i grupper. Det är lättare att ha ”bikupa” när man sitter i grupp och det har vi ganska ofta nu, både när jag har högläsning och eleverna ska samtala om vad de tänker kring texten och när vi jobbar med våra känslor. När jag säger att det är dags för bikupa vet eleverna vem de ska prata med och det blir ett härligt sorl i klassrummet.

Denna vecka har vi arbetat med känslan arg. Vi har gjort värderingsövning kring hur vi är när vi är arga, vi har haft bikupa om när och hur vi är arga och de har skrivit och berättat om sig själva när de är arga. Vi har också pratat om att det ibland kan vara svårt att känna skillnaden mellan arg och ledsen.

Treorna har fått hem lappar om utvecklingssamtal som vi kommer att ha under vecka 20 och 21.

På veckans idrottslektion så har vi lekt ”doppboll”, en lek som var ny för många men som fungerade riktigt bra. Vi delade in klassen i fyra lag som sedan fick möta varandra. Viktigt att tänka på i denna lek är att man måste ”doppa” bollen i golvet innan man passar den vidare till en kompis, man får heller inte gå med bollen. Många elever var väldigt svettiga efter detta pass. Från och med nästa vecka så vill jag att eleverna ha med sig idrottskläder så att vi både kan vara ute och inne. Vi tänker nämligen börja med lite orientering.

Nästa tisdag åker hela 2-3 till Diö för att vara med på Bokjuryfesten där.

Ha en trevlig helg!