Veckobrev 2-3, v 16

Så har ännu en vecka gått! Vädret har varit lite skiftande, ett riktigt aprilväder!

Tvåorna har arbetat lite med längd denna vecka. De har fått mäta lite och pratat om 1 meter. De har också arbetat med året, månader och årstider vilket inte var helt självklart för alla. Prata gärna hemma om detta!

Treorna har fortsatt att arbeta med bråk. Det är ganska enkelt att säga hur stor del av en figur som är färglagd, lite svårare att räkna ut del av antal men även det börjar sitta!

Vi har nu avslutat området med våra favoritartister i musiken. Alla har fått redovisa och spela upp en låt.

På bilden har vi färglagt monster på datorn och sedan klippt sönder dem och satt i hop dem som ett trasigt monster. Det var mycket instruktioner som man var tvungen att ha koll på och det är inte alltid så lätt! Efter en hel del jobb och tanke blev deras monster riktigt fina! Många tyckte att det var roligt att färglägga bilder på datorn och ville ha adressen till sidan. Vi var inne på sidan www.coloringpages.se för att göra våra monster.

Vi har börjat läsa en ny högläsningsbok som heter ”Göran och draken”. Vi arbetar lite annorlunda med denna bok jämfört hur vi gjort med tidigare högläsningsböcker. Jag vill att de själva tänker lite mer utanför det som står i texten och ställer därför frågor där eleverna får berätta hur de tänker. När jag ställt frågan får de ha en liten stund med ”bikupa”. Det innebär att de två och två får försöka besvara frågan innan jag frågar någon grupp hur de har tänkt. Det är härligt att höra hur det riktigt surrar av tankar och idéer!!!

Eleverna kommer att få göra en bok om sig själva och sina känslor. På framsidan av den boken ska de skriva sitt namn, både förnamn, mellannamn och efternamn. Alla var inte säkra på vad de har för mellannamn och har i läxa att ha koll på det till på måndag. Vill man kan man skriva det i kontaktboken. Under detta arbete tränar vi på att sätta ord på våra känslor. Vi tränar också på att samtala, att ställa frågor och ge kommentarer.

Nästa vecka är en lite kortare vecka eftersom fredagen är en studiedag.

Treorna har fått nya glosor som de har till på tisdag.

På onsdagen den 27 april stannar treorna kvar i Diö efter gymnastiken för att lära känna treorna i Diö. De kommer att äta lunch där och åker tillbaka till Liatorp 13.30. Jag kommer att vara med hela eftermiddagen tillsammans med Emma som är mentor för treorna i Diö.

Ha en trevlig helg!