F-1 Veckobrev v: 16

Denna vecka har varit lite annorlunda för oss i F-1.Vi har gjort lite annat än vanligt skoljobb. I måndags var F-klassen på besök på biblioteket i Älmhult. Bibliotekarie Cecilia läste en bok för oss som handlade om Carl von Linnés intresse för blommor och sedan visade hon oss hur biblioteket fungerar. Som avslutning kom Carl von Linné och berättade om sitt liv för oss. Alla elever fick varsin bok i gåva utav biblioteket.

I tisdags kom skyddsängeln Carro och läste en bok för oss och pratade om känslor och om våld i nära relationer.

image

Vi har faktisk hunnit med lite vanligt jobb också. På matten så har 1:orna jobbat med ett nytt arbetsområde – längd. Denna vecka var det begreppet meter som det jobbades med.

Vi har även börjat med terminens sista område inom No. Det heter Året runt i naturen och det handlar om årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen de olika årstiderna. Det kommer även att handla om hur djur och växter anpassar sig till de olika årstiderna.

image

På musiken har vi dansat jordgubbsdansen. Kanske kommer vi att visa upp den på skolavslutningen.

I vårt lilla experiment om vad som händer med plasten, frukten, tyget mm om vi inte återvinner det, utan slänger det i naturen så har skalen börjat att ruttna lite grann. Det har inte hänt något med de övriga materialen. Konstigt tycker några.

image

Veckans stora höjdpunkt har varit när vi målade vitsippor på bilden och en elev i klassen tappade en burk med färg, som nästan flög runt som en frisbee  i klassrummet,  och Johan fick städa.

Nästa vecka är det studiedag på fredagen och då är skolan stängd men fritids är öppet som vanligt.

Trevlig helg!!