Veckobrev vecka 15, åk 2-3

I tisdags fick åk 3 besök av Tandhälsan. De fick färga tänderna för att se hur väl de borstat sina tänder och sedan fick de hjälp med hur de ska borsta sina tänder ännu bättre. Fråga gärna hemma hur det gick för dem.

I torsdags hade tvåorna sin sista simskola. De kommer att få hem ett diplom där det står hur de kan simma och vad som förväntas att de ska kunna i åk 2. För de som behöver lite mer träning finns sommarsimskolan.

Åk 3 har ingen engelskaläxa till nästa vecka.

Under veckan har klass tre börjat med nationella prov i matte. De har fått spela upp sin pjös kring asagudar för hela skolan. det är härligt att se hur engagerade de är!

Sommarlovet närmar sig och till hösten är det dags för treorna att börja i ny skola. Inför detta kommer vi att träffa treorna i Diö vid fyra tillfällen för att lära känna varandra bättre. Den 27/4, 4/5 och 11/5 kommer treorna att stanna kvar i Diö efter idrotten och äta lunch där och göra olika aktiviteter tillsammans med klass tre i Diö. Den 18/5 kommer treorna i Diö till oss. Eleverna har kommit med förslag på aktiviteter som de tycker hade varit bra att göra tillsammans.

Tvåorna har fortsatt sitt arbete med vokaler och deras ljud. Vi har pratat om sambandet mellan dubbelteckning och vokalljud. Det är inte enkelt så vi behöver prata mycket om det. Vi spelade ett bingo där det gällde att lyssna om vokalen lät lång eller kort.

Sofie är sjukskriven deltid och därför kommer jag Annika att ha alla samtal i åk 2. Några har jag redan träffat och resten träffar jag under de två närmaste veckorna.

Vi har lagt in lite mer rörelse under långa arbetspass för att eleverna ska få en paus och samla energi till fortsatt arbete. Jag sätter på lite musik och sedan är det fritt fram att röra sig! Det blir en härlig aktivitet med många olika moves! När musiken stängs av sätter sig alla på sina platser och jobbar vidare. Detta har funkat jättebra och är mycket uppskattat bland eleverna.

Vi har börjat med läsgrupper varje morgon. Eleverna är indelade i grupper med 3 elever i varje och de läser en bok tillsammans. När någon läser högt gäller det för de andra att följa med i texten och hjälpa den som läser att läsa rätt. Under tiden går jag runt och lyssnar och pratar om det de läst. När vi samlas i klassrummet pratar vi om vilka nya ord de stött på och vad de kan betyda. Eleverna är jätteengagerade och vill berätta alla nya ord de stött på. Därför har vi bestämt att alla grupper ska få varsin bok där de kan anteckna nya ord som de stöter på.

Trevlig helg!