F-1 veckobrev v:15

Denna vecka så har eleverna i F-1 gjort varsitt svenskatest. F-klassen har gjort Bornholms testet, där vi ser hur språkligt medvetna eleverna har blivit sedan i höstas. 1:orna har gjort ett läs och skrivtest med vår specialpedagog Mia. Vi har inte sammanställt testerna ännu, men det ser bra ut på många håll.

Nu har vi jobbat färdigt med alla bokstäverna. C var den sista bokstaven och F- klassen har gjort fina C utav cyklar. Vi har även pratat om att bokstaven heter C men kan låta S som i cirkus, citron men också som K som i cornflakes och clementin. Tror att de flesta elever har koll på detta.

imagePå idrotten har vi lekt danstagen och gladiatorerna. Alla elever kämpade på bra och var jättesvettiga. Härligt att alla är så glada och pigga på att röra på sig!!

På svenskan har F-klassen jobbat med att skriva till en bild. Några elever frågar t.o.m hur orden stavas. Väldigt bra!! Ettorna jobbar på med sina Bokstavsböcker. Några har ganska mycket kvar så vi måste jobba på bra fram till sommarlovet.

Veckans bilduppgift var att göra en vårblomma utav olika pappersmaterial som silkespapper, formar och färgat papper. Blommorna blev jättesnygga och hänger nu i kapprummet.

I går startade vi vår klassrumskompost. Tanken med detta är att vi ska se vad som händer om vi inte återvinner materialen plast, aluminium folie, tyg utan slänger det i naturen. Vi har även grävt ner papper och frukterna äpple och banan. Nu är det bara att vänta och se vad som händer.

imagePå 1:ornas mattelektioner har de jobbat med mattematchen, addition och subtraktion, jämna tal och udda tal. De har även lekt en lek som heter utmanaren. Be gärna era barn förklara hur den går till. F-klassen har jobbat med addition +1, +2, +1 och subtraktion -1,-2.

image

Sofie är deltidssjukskriven, övriga pedagoger på skolan täcker upp för henne. På måndag nästa vecka ska F-klassen åka till biblioteket i Älmhult. Vi kommer att åka med Länstrafiken och vi är borta hela förmiddagen. Vi kommer att få en rundvandring på biblioteket samt troligtvis träffa någon spännande person.

Trevlig helg!!