Veckobrev 2-3, v 14

Hej!

Denna vecka har vädret inte varit det bästa! Många dagar har det regnat och varit kallt. Tänk på att det är bra om det finns regnkläder på skolan och lite extrakläder om man har blivit blöt!

Nästa vecka är sista veckan med simskola för årskurs 2.

Denna vecka har vi arbetat med värderingsövningar. Vi pratade om vad en värdering var och det var inte helt självklart. Eleverna fick träna på att säga vad de tycker om olika saker som har med kompisar att göra. Sedan fick de träna samarbete genom att vara lerklump, skulptör och konstverk.

Om man höll med om påståendet skulle man byta plats.

Här visar man med armarna om man håller med eller inte.

I torsdags hade vi gemensam bild och matte och jobbade med skala, förstoring och förminskning. Eftersom åk 3 redan arbetat med detta fick de vara lite ”extrafröknar” och hade som uppgift att förklara för tvåorna i sin grupp. Alla var jätteduktiga och arbetade mycket flitigt!

Mattegruppen i Stjärnan avslutade veckan med mattespel där vi tränade på multiplikation och lite division. De börjar bli väldigt duktiga på multiplikation!

image

Åk 2 har börjat att jobba lite extra med våra vokaler. Vi har tränat på vilka vokaler vi har och pratat om att de kan låta olika, snabbt eller långsamt. Nästa vecka kommer vi att gå in mer på dubbelteckning.

Åk 3 har ett litet uppehåll med nationella prov. Vi har gjort färdigt alla i svenska och börjar med matten nästa vecka.

Den här veckan avslutade vi området Hållbar utveckling i NO. Vi besökte återvinningsstationen här i Liatorp.