F-1 veckobrev v:14

Denna vecka har eleverna fått presentera sitt område inom återvinning. De fick gå fram gruppvis och presentera området för sina kamrater. Några i grupperna tyckte att det var jätteroligt att stå framför sina kompisar och prata medans andra tyckte att det var jättejobbigt att alla tittade på dem. Nu har vi jobbat färdigt med återvinning och ska börja på ett nytt område nästa vecka.

Veckans bokstav har varit J och eleverna har gjort fina J utav jordgubbar. Nästa vecka är det sista veckans bokstav och den är C. Vi har bokstäverna Q, Z, W och X kvar, men de kommer vi jobba med på annat vis.

image

På språket har f-klassen skrivit till bilder. De fick välja vilken bild de ville och sedan skriva ord till bilden. Vi kommer att fortsätta att skriva så mycket som möjligt fram till sommarlovet.

Som läsläxa har nu ettorna läst ut ”Den magiska kulan” och nu fått välja bok från biblioteket. Tanken med läsläxan fram till sommarlovet är att eleverna ska ”lustläsa” alltså få glädjen i att läsa böcker. Jag vill att de helst läser lite varje dag och de får gärna läsa själva, men jag vill att ni lyssnar och pratar om det lästa några gånger i veckan. Skriv på ”läsläxepappret” hur långt de läst. Passar boken inte av någon anledning (för lätt, för svår osv) så skicka med den till skolan och skriv i kontaktboken varför ni vill byta. Ettorna är, som de själva säger, supertaggade på den nya läsläxan.

På veckans mattepass så har ettorna jobbat med mattematchen, hundrarutan och lite i mateboken. F-klassen har jobbat med ”femstaket” och att räkna till hundra med 5 skutt i taget, alltså 5, 10, 15 osv vi jobbar vidare med detta nästa vecka.

På musiken har eleverna fått spela på instrumentet gurka och med bjällror. De har även sammanfattat vilka instrument som de har spelat på hittills denna termin.

Det är tomt i många elevers extrakläders lådor, ta en titt och fyll på om det behövs .

Hoppas ni alla får en trevlig helg!!