Veckobrev 2-3, vecka 11

Nu har verkligen våren kommit med solsken och lite varmare väder! Alla får lite mer energi!

I veckan har vi arbetat lite med punktskrift och eleverna har fått testa att läsa sagor med punktskrift. Det var inte helt enkelt! De har också fått titta lite på en film med syntolkning och pratat lite om hur det fungerar. Flera tyckte att filmen blev ännu bättre med syntolkningen.

Mattegruppen i ”Månen” har börjat arbeta med multiplikation och kommer att fortsätta med det nästa vecka.

På matten har gruppen i ”Stjärnan” haft lite utematte och använt symboler istället för siffror. De har bra koll på positionssystemet! Lite svårare var det att lista ut vad de olika symbolerna symboliserade men med lite hjälp och träning gick det bra för alla!

Denna vecka har treorna börjat med nationella prov. De har gjort tre stycken i svenska. På so:n har treorna skrivit manus till en asagudssaga som de sedan ska få träna in och visa för tvåorna.

Nästa vecka är det simskola för tvåorna tisdag och torsdag. Tisdagsbadet blir längre eftersom de inte badade denna tisdagen.

Vi kommer att avsluta arbetet med Bokjuryböcker nästa vecka och rösta fram vår favorit. Vi har läst många böcker så det ska bli spännande och se vad resultatet blir. Kan det vara så att högläsningsboken Hester Hill är en favorit?

På skärtorsdagen kommer det att bli lite påskpyssel!

Ha en skön helg!