Veckobrev 2-3, vecka 10

Hejsan!

Nästa vecka har tvåorna engelskaläxa. De ska träna på att berätta om sitt gosedjur. Läxan är till på måndag.

På tisdag den 15 mars är det ingen simskola för åk 2. De kommer istället att simma längre tid nästa tisdag den 22 mars.

På måndag kommer åk 3 att börja med nationella prov. Vi kommer att börja med proven i svenska.

image

På matten har mattegruppen i ”Stjärnan” arbetat med likamedtecken. Vi har pratat om att det måste vara lika mycket på båda sidor och sedan har eleverna arbetat enskilt.

Hela klassen har arbetat med koordinater på olika sätt, bland annat genom att spela sänka skepp.

Treorna har fortsatt att arbeta med geometri. Denna vecka har vi arbetat med formerna rätblock, kub, klot, pyramid, kon och cylinder. De har fått träna på att namnge dem och beskriva dem.

På No-lektionen fortsatte vi arbetet med källsortering. Vi tittade först på en film som visade vad som händer med alla saker vi sorterar och lämnar för återvinning. Sedan ritade eleverna egna sopor och sorterade i rätt kategori.

Vi har lärt oss lite teckenspråk i veckan. Vi har sjungit sången ”Lilla snigel” och gjort tecken till den. Eleverna fick sedan välja en sång som de fick träna på och sedan visa upp för klassen. Det var inte helt enkelt men väldigt roligt! Vi avslutade arbetet med att de fick skriva ner sina tankar kring att vara döv. De har verkligen många kloka tankar och funderingar och börjar bli duktiga på att skriva ner dem!

Trevlig helg!