F-1 veckobrev v 10

Jag måste berömma alla elever i klassen för att de alltid är glada och har en härlig lust att lära sig nya saker. Hoppas att de behåller den glädjen till att lära hela livet.

Denna vecka har vi läst ut vår högläsningsbok Iris Karlssons värsta sommar. Enligt eleverna så fick den 4 stjärnor utav 5. I dag så har vi röstat fram en ny bok. Efter två röstningsomgångar så blev det lika mellan Sune och klantpappan och Vampyren. Vi bestämde att vi skulle läsa båda böckerna och att vi börjar med Sune boken.

Böckerna som eleverna fick rösta på.

På veckans mattepass så har F-klassen börjat med ett ”hundrasnöre”, som är ett band utav 100 pärlor som är pärlade 5 och 5 i två olika färger och som är pärlade så att man lätt kan flytta på dem. Nästa vecka kommer alla bli färdiga med snöret så vi kan använda dem att räkna med. Ettorna har bl.a jobbat med Mattematchen. Mattematchen är en rolig mattetävling för elever i åk: 1-4 som de spelar via nätet.

100-snöret

Veckans bokstav har varit Y, F-klassen har gjort fina y utav yxor och 1:0rna har jobbat i sina bokstavsböcker. Nästa veckas bokstav är G. På språket har F-klassen jobbat med sista ljudet i ord. Det kommer vi fortsätta med nästa vecka.

På veckans bildlektion så har eleverna äntligen fått använda tuschpennor när de färglägger. De har tränat på att lyssna på instruktioner samtidig som de ska göra en fågel. Dessa kommer att göras färdiga och hängs upp nästa vecka.

image

I dag har vi pratat om vad en idol är och vilka idoler eleverna har. Zlatan, Dolly Style och Samir och Viktor är mångas idoler just nu.

image

På onsdagens SO-lektion var vi på studiebesök på ICA Nära i Liatorp för att ta reda på hur det är att jobba i en affär. Calle visade oss runt och berättade en massa intressanta saker. Idag har vi jobbat vidare med besöket genom att skriva texter till bilderna vi tog när vi var där.

I morgon är jag ledig så då kommer Mia Hellström och Jannice vara i klassen.’

Trevlig helg!!