Veckobrev 2-3, vecka 9

Hejsan!

I måndags gjorde årskurs 2 sportlovsdikter. De skulle komma på saker som de gjort på sportlovet som började på de olika bokstäverna som finns i ordet sportlov. Det blev fina och roliga dikter!

I tisdags åkte tvåorna på sin första simskola. Alla var nöjda och glada när de kom tillbaka. Treorna fick under den tiden spela lite teater, något som de alltid uppskattar!

Treorna har börjat arbeta med asagudar. I veckan har de fått sätta ihop en text som handlade om hur vikingarna trodde att det gick till när världen skapades. Sedan fick de två och två skriva ner berättelsen och rita en bild till.

På so;n har vi fortsatt att prata om handikapp. Eleverna har många tankar och funderingar. Vi kommer att ägna några tillfällen till att träna sånger med teckenspråk och några gånger kommer vi att försöka läsa sagor med hjälp av punktskrift.

Årskurs 3 arbetar lite extra med geometri medan åk 2 är på simskola. Denna vecka har vi pratat om figurerna rektangel, kvadrat, cirkel, triangel, romb och månghörning. Vi har pratat om vinklar och begreppen sida och hörn. De har fått träna på att beskriva de olika formerna. Nästa vecka kommer vi att fortsätta med rätblock, kub, klot, cylinder, kon och pyramid.

I onsdags var vi i ishallen och åkte skridskor på idrottslektionen. Alla är jätteduktiga på att åka. Nästa vecka kommer några elever från Diö skola att hålla i idrottslektionen. Vi hoppas att vi får lära oss några nya lekar.

Nästa vecka har åk 2 i läxa att ta med sig ett gosedjur på tisdag. Glöm inte det! Glöm inte heller att göra läsläxan!!!!

Ha en skön helg!