F-1 veckobrev v: 9

I onsdags var vi i ishallen och åkte skridskor på idrottslektionen. Alla är väldigt duktiga på isen så några framtida hockeyspelare och konståkare fick nog Johan och jag se. På idrottslektionen på onsdag kommer elever från Diö skola hålla i lektionen. Hoppas att de kommer att lära oss några nya lekar.

Veckans bokstav har varit F och vi har gjort fina F utav fjädrar. Nu så har vi inte så många bokstäver kvar att jobba med, och det märks för de flesta utav F-klassarna läser och skriver ord helt själva. Ettorna jobbar som vanligt flitigt i sina bokstavsböcker och med övrig bokstavsträning. Denna vecka har vi även jobbar i grupper med alfabetet. Eleverna skulle hitta saker som började på bokstäverna i alfabetet. Vi kommer att jobba vidare med detta lite framöver.

image

På bilden har vi gjort fantasidjur utav våra namn skriva i skrivstil. Det blev jättefina djur som vi målade med ”kladdkritor” och limmade upp på svarta papper. De finns att beskåda i kapprummet.

Vi har även haft lite gemensamma mattepass denna vecka pga sjukdom och simskola för åk:2. På ett utav passen spelade vi bingo. Eleverna fick själva välja vilket tal de ville ha på sin bricka sedan började spelet. Vinnare blev Lucas, Neo och Nova.

På veckans No lektion så har vi fortsatt jobbet med återvinning och hållbar utveckling. Vi har tittat färdigt på filmen som hur sopor sorteras, så nästa vecka ska eleverna jobba i grupper med olika saker inom återvinning.

image

På musiken har vi testat att spela med kastanjetter samtidigt som vi sjunger. Det var inte så lätt, men alla kämpade på och vi fortsätter att träna nästa vecka.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!!