Veckobrev 2-3, v 5

Nu har ännu en vecka gått! Snart är det dags för sportlov!

Både åk 2 och 3 har börjat jobba lite mer med att skriva faktatexter. Eleverna arbetar enskilt med att skriva en faktatext utifrån stödord. Vi pratar om underrubriker, styckeindelning och vad som är specifikt för faktatexter. I läroplanen finns det mål för åk 3 att de ska kunna skriva en faktatext där innehållet tydligt framgår.

I onsdags experimenterade treorna med sina sinnen. vi hade en rolig eftermiddag med många spännande upptäckter om vår kropp och med många goda skratt. Eleverna är verkligen härliga, bjuder på sig själv och vågar testa allt!

På elevens val hade eleverna önskat att få pyssla. De flesta valde att göra ett gulligt hundkort.

På bilden fortsatte vi att arbeta med perspektiv. Det är inte helt enkelt att använda linjalen rätt men ju mer vi tränar desto enklare blir det!

Mattegrupp ”Stjärnan” jobbar med läsuppgifter. Vi har tränat på detta tillsammans och nu jobbar de flesta elever själva. Det är lite svårt i början men jag märker redan att de har blivit säkrare. Vi har också tränat huvudräkning genom leken ”Utmanaren”.image

Idag har vi jobbat vidare med istiden. Vi har gjort isräfflor och tittat på hur flyttblocken kunde flyttas så långt bort.

Nästa vecka kommer vi att ha en temaförmiddag tillsammans med f-1. Vi kommer att träna på att samtala genom olika lekar och aktiviteter.

Trevlig helg!