Veckobrev 2-3, v 4

Hej!

Nu har vintern försvunnit och det känns som om det har blivit höst igen! Några elever har kvar pulkor på skolan och får gärna ta med dem hem igen eftersom snön försvunnit. Tänk också på att fylla på med extrakläder, det är ganska tomt i många lådor!

Nästa vecka har treorna läsläxa och engelskaläxa. Tvåorna har bara läsläxa.

Efter sportlovet, v 9, kommer eleverna i klass 2 att åka på simskola tisdagar och torsdagar. Mer info kommer senare.

Denna vecka har känts lite kort med både studiedag och skridskoåkning. Vi hade verkligen en trevlig förmiddag i ishallen!

Förra fredagen kom våra nya bänkar äntligen! Under veckan har vi fått fixa höjden på bänkarna, lagt i saker, gjort nya namnlappar och fixat fotstöden. Det har varit lite jobb men verkligen värt det! Bänkarna är jättesnygga och stolarna är verkligen bekväma!

image

I måndags fick eleverna börja bygga skydd till ägg på No:n. De fick själva komma på hur de skulle skydda sitt ägg. I torsdags fick de testa sina konstruktioner. Be gärna era barn att berätta hur de gick och vad de drog för slutsats!

På bilden fortsatte vi att arbeta med perspektiv. Vi pratade om horisontlinje och ritade en väg med träd. Det var inte helt lätt att rita träden rakt! Som tur var hade vi Elsas mamma på besök så vi hade lite extra hjälp!

I vår vandring tillbaka i historien har vi nu kommit till istiden. Vi såg en film om istiden och pratade om det som vi fick reda på. Vi fick prata lite extra om att ”det kan komma en ny istid när som helst”, som de sa på filmen. Vi kom fram till att ”när som helst” betyder lite olika vid olika tillfällen. I klassrummet betyder det att det kan hända just nu men om det handlar om historia betyder det att det kan hända inom några tusen år. Efter det gjorde vi en bild som skulle visa hur tjock isen var.

Trevlig helg!

Ett svar på Veckobrev 2-3, v 4

1. Sofie Petersson skriver:

Det ser jättefint ut i klassrummet och det luktar vekligen nytt.