F-1 veckobrev v:3

Veckan som gått har handlat mycket om vintern och dess aktiviteter. Vi har gjort snögubbar på bildlektionen, åkt pulka och fritids har åkt skridskor på Bokliden. På rasterna är det full aktivitet i både backen och i olika snöhögar. Vi har pratat mycket om vilken temperatur det är ute och sedan jämfört det med hur kallt det är i kylen/frysen. Roliga och lärorika diskussioner har vi haft om detta i vår klass.

Veckans bokstav har varit Å. Vi hade många åttor, en åkerveronika och ett ånglok som bokstavssaker. Nästa veckas bokstav är U.

image

På NO passet idag har eleverna fått bygga sina ”skydd” till sina ägg som de sedan fick släppa från 2,5 meters höjd. Utmaningen var att det okokta ägget inte skulle gå sönder. De hade alla lite olika konstruktioner men det användes mycket bomull. Sofie var förvånad över hur många ägg det var som faktiskt klarade fallet och kom in hela. En grupp hade otur och råkade ta sönder ägget inne i klassrummet efter testet, det blev kladdigt!

På veckans veckans mattelektion har f- klassen pratat om ordningstalen 1-10. Det svåra med detta är att komma  ihåg att sjätte inte heter ”sexte” och sedan att skilja på sjätte och sjunde. Vi övar mer på detta nästa vecka.

Här ska den första eleven sitta , den andra ligga på mage, den tredje ska osv. Roligt sätt att öva ordningstalen på.

På elevens val har vi lekt ”En bonde i vår by” och efter det hade vi kompismassage.

Nästa vecka på onsdag så är det dags att åka skridskor. Är det någon som saknar skridskor så säg till oss på skolan så kanske vi kan hjälpa till att fixa fram ett par. Alla måste ha med sig en hjälm och man får ta med en klubba att spela med och en fika om man vill. På tisdag är det studiedag då är skolan stängd men fritids är öppet som vanligt.

Trevlig helg!!