F-1veckobrev vecka:49

I klassen har vi startat upp julen rejält. Vi har börjat läsa vår ”julbok” som heter Tora-lora-lej Önskeklappen. En spännande bok som även är lite sorglig. Varje skoldag fram till jul så får ett barn öppna en lucka i vår kalender samt ta dagens tomte. En höjdpunkt på dagen för många.

Veckans bokstav har varit D och F-klassen har gjort fina drak-D. Nästa veckas bokstav är Ä.

På bilden har vi gjort fina julgranskulor utav flirtkula, silkespapper och glitter. Allt julpyssel som vi gör fram till jul kommer att skickas hem sista dagen på terminen.

På spåksamlingarna så har F-klassen jobbat med första ljudet lådan. Det är ett spel där eleven ska koppla ihop första ljudet med rätt bild. Vi kommer att jobba med bokstav-ljud på olika sätt fram till jul.

image

På svenskan så skulle 1:orna skriva en liten berättelse till en tomtebild. F-klassarna fick välja på att skriva en berättelse eller så fick de skriva vad de såg, tex snö, tomte. De flesta valde att skriva en hel berättelse. 1:orna är redan duktiga på att få med början, mitten och ett slut på sina berättelser. Vi fortsätter med detta nästa vecka.

På idrotten så hann vi med att leka två gamla lekar och en ny. De två gamla lekarna var evighetssvanstagen och linjetagen. Den nya leken var Hur mycket är klockan Herr Lejon. En lek som troligtvis kommer bli en favorit. Be era barn förklara leken för er.

På fredag nästa vecka firar vi Lucia i Medborgarhuset. Eleverna ska vara ombytta till tärna, tomte, pepparkaksgubbe/gumma eller stjärngosse redan när de kommer till Medborgarhuset på morgonen. Hoppas att så många som möjligt kan komma.

Ha en trevlig helg!