Veckobrev 2-3, vecka 47

Hej!
Snart är det advent och att det nalkas mot den mörkaste tiden på året kan vi märka genom att det är mörkt när skolan börjar och det börjar bli mörkt redan framåt klockan fyra på eftermiddagen.

I mattegrupp ”Stjärnan” har vi börjat arbeta med multiplikation och division. De har fått ny matteläxa där de ska träna tabell 2. I skolan har vi hämtat pennor och lämnat tillbaka dem för att få en förståelse kring vad division och multiplikation är och att de hänger ihop. ”Jag vill att du går och hämtar pennor 3 gånger och varje gång tar du 2 pennor. Vilken multiplikation är detta?” ”Nu vill jag att du lämnar tillbaka dina pennor. Varje gång du går tar du med dig 2 pennor. Vilken division är det?” Eleverna förstår snabbt och är intresserade av att lära sig. Vi har också sjungit multiplikationssånger som eleverna tycker är väldigt roliga. De finns på Kunskapshubben under fliken ”musik” om det är någon som vill lyssna och sjunga hemma.
Eleverna som har matematik i Månen repeterar talkamraterna till talen 1-10. Vi arbetar med talfamiljerna på olika nivåer för att gå vidare till subtraktion.

I No har eleverna i åk 2-3 arbetat med planeterna i vårt solsystem. Eleverna har samtalat, skapat och sökt fakta om planeterna. För eleverna har det varit ett intressant ämne och utifrån deras intresse har även planeringen blivit gjord. Därav arbetade vi med planeterna under en längre tid.

image

Vi har nu lämnat planeterna för att undersöka hur vatten kan vara ett ämne men befinna sig i tre olika faser.

På en engelsk lektion arbetar eleverna i åk tre med att samtala om kläder. Eleverna har skapat sig var sin karaktär, där syftet är att eleverna ska genom intressen, personer och platser lära sig samspela, kommunicera och göra sig förstådd i det engelska språket.

I åk 2 har eleverna arbetat med färgerna. De har fått möjligheten att höra och se via film hur färgerna uttalas och skrivs samt via glosor fått skriva färgerna på engelska.

Vi har tränat lite extra på att skriva meningar med stor bokstav och punkt genom att varje morgon skriva i boken ”skriverian”. Eleverna har kommit med förslag på olika saker som de tycker om. Utifrån det har jag letat upp bilder. Till varje bild ska de skriva fyra meningar med punkt och stor bokstav. Eleverna i åk 3 tränar också på att bygga ut sina meningar med orden ”som”, ”och”, ”men”.

På bilden arbetade vi med prickar. Eleverna fick färglägga genom att göra prickar. Det blev ganska häftigt!

Eleverna i åk 3 har fortsatt arbeta med världen och skriver nu egna rapporter på datorerna. Eleverna är engagerade och nyfikna. Tyvärr fungerar inte alltid datorerna som vi vill!!!

På fredag firar skolan advent tillsammans med förskola. Vi sjunger lite sånger och myser tillsammans. Lucia firas fredagen den 11 december kl 8.00. Mer info kommer senare!

Trevlig helg!