F-1veckobrev vecka 47

Denna vecka har veckans bokstav varit T. F-klassen har gjort T utav tidningspapper . I klassen pratar vi mycket om hur bokstäverna ser ut, hur de låter och hur de formas. Många elever i klassen har redan en jättefin handstil. Nästa veckas bokstav är V.

Veckans matte för F-klassen har handlat om ett och två mer. Jag har lagt tex två saker i en låda med lock. Sedan har jag visat eleverna att jag har lagt i en eller två saker till i lådan utan att de har fått titta i den och räkna. De har sedan fått svara på hur många saker där är nu och även fått förklara hur de tänker. Klurigt! Vi har även ”rabbelräknat” till 100. Pust!
I åk 1 har eleverna arbetat med subtraktion och repeterat talkamraterna till talen 1-10.

På No lektionerna har eleverna arbetat med att samtala, skapa och söka fakta om solen, jorden och månen. För eleverna har ämnet varit intressant och elevernas intresse har fått styra planeringen av lektionerna. Därav har eleverna arbetat med solen, jorden och månen under en längre tidsperiod.

På musiken har vi övat på adventssånger som vi ska sjunga när vi har adventsmys tillsammans med förskolan.

En utav sångerna som vi övar på till advent.

På en utav svenska lektionerna i veckan så har vi pratat om vad man kan bli glad för och vad som är skillnaden på att vara glad och lycklig. Skillnaden enligt barnen är att man blir glad när man får något men lycklig om man räddar eller blir räddad utav någon. Klokt tycker jag. På veckans läsläxlektion för ettorna så har jag pratat om talstreckets betydelse. Några utav eleverna kan och vet redan att man kan ändra röstläget när man läser högt för någon. Påminn gärna era barn om det när ni övar på läsläxan. Nästa vecka besöker Malin oss när vi läser läsläxan. Hon är förstelärare i svenska för lågstadiet.

Vad jag blir glad för.

Veckans Bornholms pass har handlat om första ljudet i ord. Nu har vi jobbat med ljud som man kan hålla ut på som tex S, R, O, men även ljud som B, P, G. Det är lite svårare och flera barn kan inte höra skillnaden på de ljuden. Vi övar vidare på det nästa vecka. image

På tisdagens elevens val lektion hade vi spelhåla. Jag delade in eleverna i smågrupper om 3-4 elever som fick välja ett spel som de skulle spela tillsammans. Kul!!

Trevlig helg!