F-1 veckobrev vecka 45

Tyvärr så har några i klassen drabbats utav lite sjukdomar denna vecka. Det är feber och huvudvärk som har drabbat oss. Vi hoppas att att inte fler blir sjuka utan vi tar nya friska tag nästa vecka.

På veckans bildlektion så har vi börjat på en bildmapp där vi ska samla läsårets bilduppgifter. Eleverna fick börja med att skriva sitt namn på mappen med ” tjocka” bokstäver och sedan fylla i bokstäverna med tuschpennor. Efter detta är det dags att sy ihop mappen med garn. Mappen kommer förhoppningsvis att göras färdig på måndagens bildlektion.

image                                                                                                   Veckans bokstav har varit N och f-klassen har gjort fina N utav nyckelpigor. Med 1:orna har jag pratat om stor bokstav i början utav en mening och mellanrum mellan orden. De börjar att bli väldigt duktiga på att använda de små bokstäverna när de skriver meningar. Duktigt!! Nästa veckas bokstav är Ii. På veckans Bornholm samlingar för F-klassen så har vi jobbat färdigt med sammansatta ord. Nästa vecka är det dags för första ljudet i ord.

I onsdags på idrottslektionen så jobbade vi med bollar. Vi kastade, studsade och fångade bollen på olika vis. Som avslut på lektionen så lekte vi leken med det spännande namnet  ”killerboll”. Be gärna era barn förklara leken för er.

image image

Veckans mattelektioner för F-klassen har handlat om hur talet 6 ser ut på olika vis och hur talet 6 går att dela. Vi har också pratat om matteordet skillnad och vi har spelat ett mattespel där siffran 3 betyder att man får backa tre steg. Kul!

Klass 1 har arbetat med de neutrala talen 1-9 och arbetat med att finna talkamrater till dem. Eleverna har även fått utmaningen att göra en räknesaga. Räknesaga, vad är det? Nästa vecka börjar vi med bland annat subtraktion.

Ha en trevlig helg!! ?